
SEO (ang. Search Engine Optimization) – działania zmierzające do zwiększenia widoczności strony internetowej w wyszukiwarce poprzez jej optymalizację pod kątem wytycznych danej przeglądarki (np. Google). Rozwinięciem SEO jest pozycjonowanie, czyli proces, którego celem jest podniesienie pozycji strony internetowej na ustalone słowa kluczowe wpisywane w okno wyszukiwarki.
——
Słownik profesjolektu SEO to zbiór popularnych zwrotów i pojęć używanych przez specjalistów tej branży. Zbiór został opracowany na podstawie doświadczeń i wiedzy autora, który od 2008 roku zawodowo zajmuje się pozycjonowaniem stron i marketingiem internetowym. Pozycje słownika to nie tylko zwroty, które są używane podczas prac wewnątrz agencji, ale również pojęcia często wykorzystywane w pracy z klientem. Bywa, że spotkania z klientem, szczególnie tym spoza branży internetowej, wymagają dodatkowych objaśnień używanych zwrotów. Potwierdza to przekonanie autora, że wskazane tu słowa nie są powszechnie znane, a poznanie ich znaczenia może ułatwić komunikację na linii agencja seo – klient.
Część pozycji słownika to słowa w języku angielskim, które nie mają odpowiednika w języku polskim, lub jest on nieużywany. W słowniku znajduje się jednak wiele określeń w języku polskim. Należy wiedzieć, że początki branży SEO w Polsce to okres 2000-2004 i od tego czasu branża wykształtowała już swoje, polskie określenia wielu zjawisk. Warto również nadmienić, że polskie SEO przez wielu jest określane jako najbardziej rozwinięte na świecie, a nasi rodzimi specjaliści licznie występują jako prelegenci zagranicznych konferencji.
Zwroty w słowniku zostały uporządkowane w kolejności alfabetycznej.
Anchor tekst
Treść linka www, który kieruje do konkretnej strony internetowej. Anchor tekst może przyjmować postać frazy kluczowej, którą pozycjonuje agencja SEO, może być nazwą firmy, ale może być też adresem do którego kieruje link. W zapisie html ma to postać: <a href=”http://www.adres-strony”>anchor tekst</a>
CMS
(ang. Content Management System) – oprogramowanie instalowane na serwerze umożliwiające tworzenie i zarządzanie zawartością strony internetowej. CMS pozwala edytować i tworzyć nową treść na stronie osobom bez specjalistycznej wiedzy programistycznej. Popularnym silnikiem CMS jest np. WordPress.
Audyt
Ocena dotychczasowych działań SEO i analiza strony internetowej pod kątem zgodności z wytycznymi Google. Audyt składa się z kilku etapów i jest połączeniem pracy analityka oraz danych wynikowych z niezależnych narzędzi audytowych.
Backlink
Link przychodzący do domeny internetowej. Backlinki są skutkiem link buildingu (pojęcie opisane w niniejszym słowniku) i stanowią ważny element skuteczności pozycjonowania. Im więcej dobrej jakości linków przychodzących, tym większa szansa na wysoką pozycje w rankingu Google.
Ban
Najbardziej dotkliwa kara jaka może być nałożona na domenę internetową. Ban w wyszukiwarce oznacza całkowite zniknięcie domeny z wyników wyszukiwana na wszystkie słowa kluczowe. Ban jest nakładany przez Google za permanentne łamanie wytycznych wyszukiwarki oraz bardzo słabej jakości linki przychodzące.
Bot
Zwany też robotem. Jest to część działania algorytmu wyszukiwarki, która odpowiada za indeksowanie treści na stronie internetowej. Bot przechodząc po linkach na stronach internetowych, indeksuje treść i zapisuje ją na serwerach wyszukiwarki w celu dopasowania zapytań z wyszukiwarki do zawartości strony znajdującej się w indeksie.
Brief
Dokument stanowiący podstawę współpracy na linii agencja SEO – klient. Zawiera podstawowe dane na temat założeń kampanii, planowanych narzędzi, czasu trwania, budżetu, słów kluczowych. Brief może być wypełniony samodzielnie przez klienta lub opracowany wspólnie z agencją. Dokument ten często jest załącznikiem do umowy, ale zdarza się, że jego bardziej precyzyjna wersja przygotowywana jest już po podpisaniu umowy z agencją.
CPC
(ang. Cost per click) – Model rozliczenia płatnej emisji reklamy, w którym płatność następuję wyłącznie za kliknięcie. Jest to popularny model rozliczeniowy stosowany w systemie reklamowym Google AdWords i dotyczy reklam w wyszukiwarce i reklam w sieci reklamowej. Stawka za kliknięcia zależna jest od wielu czynników, w tym konkurencyjności słowa kluczowego.
Długi ogon
Słowa kluczowe, które pojedynczo generują niski ruch na stronie, ale poprzez ich dużą ilość, stanowią ważne źródło użytkowników. Frazy z długiego ogona to często hasła składające się z wielu zwrotów o wyższym poziomie precyzji zapytania. Przykładem takiego hasła może być „telewizor samsung ulxc60”, gdzie oprócz grupy produktu, podano producenta i model. Są to rzadziej wyszukiwane hasła, ale często lepiej konwertują (prowadzą do zakupu).
Farma linków
Strona internetowa, która zamieszcza niskiej jakości linki prowadzące do innych stron. Farmą linków określa się zwykle takie witryny, w których znajdują się skumulowane linki w stopce lub innych fragmentach strony. Aktualnie rzadko wykorzystuje się te metodę z racji wysokiego prawdopodobieństwa wykrycia przez algorytmy Google i nałożenia kar na pozycjonowaną domenę.
Filtr
Rodzaj kary nakładanej przez Google dla stron nieprzestrzegających wytycznych Google. Filtr jest pośrednią karą (w przeciwieństwa do bana), bo nie powoduje całkowitego zniknięcia strony z wyników wyszukiwań, a jedynie ogranicza widoczność wybranych słów kluczowych, które były pozycjonowane niezgodnie z wytycznymi.
Grupa Docelowa
Odbiorcy kampanii lub potencjalni klienci usługi/produktu stanowiącego przedmiot działań marketingowych. Z punktu widzenia skuteczności działań jest do grupa do której z przekazem należy dotrzeć w pierwszej kolejności. Grupa docelowa może być określana na różnym poziomie szczegółowości, np. poprzez wiek, płeć ale też konkretne zainteresowania, wykonywany zawód itd.
Hosting
Usługą polegająca na wydzieleniu przestrzeni dyskowej serwera i stopnia obciążenia zasobów (np. obciążenie procesora) na potrzeby pojedynczego klienta. Popularnym przeznaczaniem usługi jest hosting www, czyli miejsce na serwerze przeznaczone do obsługi strony internetowej, poczty e-mail, prostych aplikacji webowych. Hosting w odróżnieniu od serwerów dedykowanych nie pozwala administratorowi zarządzać całym serwerem, a jedynie jego wydzieloną częścią z wieloma ograniczeniami.
Katalogowanie
Działanie polegające na umieszczaniu wpisów w katalogach internetowych. Wpisy w katalogach składają się najczęściej z tytułu, opisu oraz linku. Katalogowanie jest elementem procesu pozyskiwania linków przychodzących do domeny. Może być realizowane ręcznie przez pracowników agencji lub wykonywane automatycznie poprzez specjalnie do tego napisane skrypty.
Konwersja
Zrealizowanie pojedynczego, mierzonego celu kampanii na stronie lub poza nią. Konwersją może być zakup w sklepie internetowym, zapisanie się do newslettera, pobranie poradnika w postaci pliku pdf. Mierzenie konwersji pozwala optymalizować kampanię pod kątem jej skuteczności.
Landing page
Rodzaj strony internetowej, która ma realizować konkretny cel kampanii. Jest to często odrębna, pojedyncza strona, która zawiera konkretny zakres usługi i ma realizować ustalone cele kampanii, jak np. zapisanie do newslettera, wypełnienie formularza kontaktowego, czy obejrzenie filmu.
Layout
Układ graficzny strony prezentujący rozmieszczenie treści, menu, rodzaj czcionek, kolorystykę na stronie internetowej. Opracowanie layoutu stanowi ważny etap wdrażania strony internetowej. Po akceptacji layoutu agencja przystępuje najczęściej do osadzenia warstwy graficznej w silniku strony, tzw. CMS. Layout zwykle nie prezentuje warstwy merytorycznej strony (tekstów, docelowych zdjęć), a pokazuje jedynie koncepcje wizualną.
Link Building
Proces, którego celem jest pozyskanie wartościowych linków do pozycjonowanej strony. Link Building może być prowadzony na stronach zaplecza, forach internetowych lub w postaci artykułów sponsorowanych. Jest to proces coraz bardziej kosztowny w związku z koniecznymi nakładami na copywriting i zakup emisji publikacji.
Meta tagi
Specjalne znaczniki umieszczane w obrębie kodu strony, które pozwalają zidentyfikować przeglądarce i algorytmom wyszukiwarki kluczowe informacje na temat strony. Meta tagi jest to np.: tytuł strony, opis (widoczny później w wyszukiwarce), autor strony i wiele innych.
Optymalizacja strony
Działania na stronie internetowej, których celem jest naniesienie takich zmian w obrębie kodu witryny, by ta była lepiej indeksowana przez roboty Google i wyżej oceniana w rankingu wyszukiwarki. Optymalizacja może dotyczyć warstwy contentu, czyli nasycenia słów kluczowych, odpowiedniego oznaczenia tytułów i linków wewnętrznych, ale też może odnosić się do poprawności i spójności kodu HTML i arkuszów styli.
PageRank
Aktualizowany przez Google parametr, który określa stopień jakość linków domeny i jej zgodność z wytycznymi Google. Przyjmuje wartość liczbową od 1 do 10. Niegdyś, najprostszy i najbardziej wiarygodny sposób określenia jakości domeny. Dziś wskaźnik PR domeny nie jest już udostępniany publicznie, a służy jedynie wewnętrznym potrzebom algorytmów Google. Nazwa pochodzi od jednego z dwóch założycieli firmy Google – Larry’ego Page’a.
Unikalny użytkownik
Pojedynczy użytkownik strony internetowej, który odwiedził stronę internetową w określonym czasie. Unikalność użytkownika stwierdza się na podstawie tzw. plików cookies (popularne „ciasteczka”), albo numerze IP, z którego wywołany został adres www. Unikalny użytkownik (UU) to jednostka, która realnie wskazuje liczbę odwiedzających internautów stronę internetową. Liczba UU często stanowi podstawę jako wskaźnik skuteczności działań agencji w rozliczeniu z klientem.
Success Fee
Model rozliczenia opierający się na skuteczności prowadzonych działań. W branży SEO success fee jest wyliczane na podstawie zajmowanych pozycji konkretnych słów kluczowych, ruchu generowanego na stronie lub liczbie konwersji. Jest to model współpracy korzystny z punktu widzenia klienta, który chce płacić tylko za osiągnięte rezultaty.
SWL (System wymiany linków)
Specjalna zasada wyświetlania linków, która polega na automatycznym, wzajemnym umieszczaniu linków www na stronach uczestników systemu. Najczęściej jest realizowana poprzez aplikację webową. SWL może być rotacyjny (wówczas linki emitowane są naprzemiennie z innymi) albo stały (wtedy odnośniki są wyświetlane ciągle aż do ich wygaśnięcia).
Zaplecze
Grupa stron internetowych służąca do pozycjonowania strony docelowej lub pozycjonowania innych stron zaplecza poprzez umieszczanie nań linków www. Zaplecze może być tematyczne lub ogólno tematyczne. Często są to strony internetowe, które powstają pod dedykowany projekt nawiązujący tematyką do strony klienta. Zaplecze może być osadzone na różnych skryptach. Zwykle agencje SEO dokładają ogromnych starań, by zaplecze pozostało tajne.